Kasprowy Wierch – Świnica – Zawrat

Dla oszczędzenia czasu i sił wjechałem na Kasprowy Wierch kolejką. Nie trzeba stać w długiej kolejce, wystarczy kupić bilet przez internet. Już w czasie wjazdu dało się odczuć powiewy wiatru, trochę huśtało wagonikiem. Lecz nic złego się nie stało i ruszam granią na Świnicę. A później się zobaczy. Wieje i to mocno. Ciepłe powiewy od Słowacji. Pewnie dzień dwa i zmieni się pogoda. Trzeba korzystać. Do przełęczy Świnickiej idę sobie wolno, podziwiając widoki. Oczywiście szedłem już tędy ale i tak jest pięknie! Cały czas granią, bez trudności. Nieco w górę i od czasu do czasu w dół, przez Beskid (2013), Liliowe (1952), Skrajną Turnię (2096), Skrają Przełęcz (2071) do Przełęczy Świdnickiej (2051). W oddali sroży się Świnica a w dole ładnie widać stawy.

Panorama z Beskid:

Panorama ze Skrajnej Turni:

Zaczynam podejście na Świnicę. Początkowo kamienistymi stopniami dość stromo. Mijam krętym chodnikiem skalne ściany i dochodzę do małej rynny, pokonanie której ułatwiają łańcuchy. Dalej trawersem przekraczając żeberko i kolejny ciąg łańcuchów, ponad Żlebem Blatona. Wygląda trochę niebezpiecznie ale w sumie bez trudności. Żleb kończy się stromym urwiskiem, przechodzimy przez tzw. Wrótki i następnie w mniej eksponowanym terenie wspinamy się, dla ułatwienia ciąg łańcuchów, aż do rozwidlenia szlaków tuż pod wierzchołkiem. Krótki, eksponowany odcinek na szczyt ubezpieczony jest łańcuchami.

Na szczycie dużo ludzi. Trudno było zrobić panoramę 360, więc tylko około 200 stopni.

Lecz nieco niżej na szlaku w kierunku Zawratu poszło lepiej. Panorama 360 przedstawia się tak:

Ruszam dalej na Zawrat. Szlak prowadzi przez skalne żebro z klamrami i łańcuchami. Następnie do pokonania stroma skalna rynna, wysokości około 25 metrów. Łańcuchy do pomocy. Tutaj zrobił się mały korek. Dość sporo. Jakaś ekipka szała w górę i mieli duże problemy. Skalna rynna to był najtrudniejszy odcinek. Jak dobrze pamiętam są jeszcze dalej jakieś ułatwienia typu łańcuchy. Szlak przecina zbocze Zawratowej Turni i już dochodzi na przełęcz Zawrat.