Popradzki Staw - Batyżowiecki Staw - Wielicki Staw

Popradzki Staw – Batyżowiecki Staw – Wielicki Staw

Po wczorajszej rozgrzewce w Słowackim Raju, przyszedł czas na pierwszą w tym roku tatrzańską trasę. Podjechałem pociągiem z Nova Leśna, gdzie miałem kwaterę, przez Stary Smokovec do stacji Popradzkie Pleso. Tuż przed 10 wyruszam. Pierwszy odcinek do Popradzkiego Stawu. Trasa cały czas wiedzie asfaltową drogą. Po 4km dochodzi się do dużego stawu, przy którym stoi schronisko. Pokonanie tego odcinka zajmuje mi 50 minut.

Popradzki Staw

Idę dalej, wzdłuż wschodniego brzegu stawy, przez mostek i zaczyna się podejście na przełęcz pod Osterwą. Zakosami wśród kosodrzewiny przez szeroki żleb. Podejście jest dość strome, szczególnie druga część. Zakosami trawiasto-kamiennym żlebem. Ciężko mi się szło. Do tego na części ścieżki zalegał oblodzony śnieg. Według mojego Garmina podejścia ma 2,6km. Wejście na przełęcz zajęło mi sporo czasu bo 1h 10minut. Nieco wyżej, na zachód jest mała górka (Ostrva), wszedłem tam by mieć lepszy widok. A panorama jest piękna!

Panorama 360 z Osterwa przedstawia się tak: I jeszcze jeden szerszy widok:

Z przełęczy szlak wnosi się jeszcze trochę. Idzie się łukiem wśród piargów i kamiennych bloków, osiągając najwyższy punkt biegnącej tędy Magistrali Tatrzańskiej (2040). Dalej trasa jest raczej monotonna a widoki tylko na południe, niezbyt ciekawe. W końcu wchodzimy do Doliny Batyżowieckiej (Batizovska Dolina). Ukazują się ściany najwyższego szczytu w Tatrach – Gerlacha. Po kilku minutach, w końcówce nieco w górę dochodzimy do dużego stawu – Batyżowiecki Staw (Batizovske Pleso). Odcinek z przełęczy pod Osterwą do stawu liczy 3.8km, przejście zajęło mi 1h 15 minut.Otoczenie stawu jest piękne!

Panorama 360:

Znad stawu idziemy w dalszym ciągu magistralą tatrzańską. Wśród piargów i kęp kosodrzewiny wędrujemy wygodnym chodnikiem. Po godzinie ukazuje się budynek Domu Śląskiego. Schodzimy szerokim łukiem. Tuż obok znajduje się duży staw – Staw Wielicki (Velicke Pleso).

Wielicki Staw

Zastanawiałem się przez chwilę którędy iść dalej. Czy do Starego Smokowca czy do Tatrzańskiej Polanki. Wybrałem drugą możliwość. Szlak widzie już tylko w dół, przez las. Widać że jesień blisko, niektóre drzewa kolorowe.